Jdi na obsah Jdi na menu
 


Vždy ve střehu

3. 9. 2022

Nějak jsme všichni v náručí civilizace zlenivěli a otupěli. Vypustit nás do amazonského pralesa nebo do africké buše, nevím nevím, kolik z nás by přežilo. Naštěstí naše instinkty z období sběračsko-loveckého jsou udržovány v činnosti obchodníky a sdělovacími prostředky.

Neustále se musíme přesvědčovat, že to, co se nám předkládá k věření, nemá nějaký skrytý háček. Neustále vybíráme zrnka kvality nebo zrnka pravdy mezi spoustou mámidel, kterážto nás mají přimět skočit po tom dražším, nekvalitnějším nebo nepravdivém. Takže ti z nás, kteří zůstávají ostražití, pokud by přežili dostatečně dlouhou dobu rozkoukávání se a seznamování se s naprosto nezvyklými reáliemi, by nejspíše nakonec mohli dlouhodobě přežívat i mezi jaguáry a anakondami. Ale týkalo by se to jen těch nejobezřetnějších. Když se s vámi ochotně podělím o pár zkušeností, uvědomuji si, že tím vlastně posiluji potencionální konkurenci v případě, že bychom museli naši drahou civilizaci hypermarketů a fungujících služeb opustit. Měl bych být obezřetnější a některé finty si nechat pro sebe. Ale nešť!

Nejprve o jedné fake-nefake news. Koncem prázdnin se objevilo video z ruského obchodu, kde se nakupující jako mravenečkové hrnou k regálu s cukrem a velmi rychle jej vyprazdňují. Komentář: "Vidíte? Sankce fungují, v Rusku vypuká nedostatek základních potravin." Ještě během klipu mě upoutalo - ti lidé mají bundy, čepice. Takže video mohlo pocházet z prvních dní po útoku na Ukrajinu, nebo dokonce z kterékoli jiné zimy posledních let. Tudíž podfuk, ale ne až tak moc velký. Zobrazuje nejspíše věrně realitu ruského zásobování maloobchodů čímkoli a kdykoli, nejen za hospodářské blokády. Kolos na hliněných nohách, tohle označení Ruska patrně pořád platí.

A teď do našich hypermarketů. Výhodné balení. Tahle upoutávka mne pobízí, abych si koupil dvě spojené lahve saponátu na nádobí místo lahve jedné. Čtu cenovky na regálech - a ejhle, výhodné balení vychází o čtyři kačky dráž, než kdybych koupil dvě jednotlivé lahve. Jindy lovím v regálu mezi jogurty. Moje oblíbená značka si drží cenu z dob před zdražováním. Čtu údaje na kelímku - a můj ty Tondo kolenatej, ono je tam jen 135 gramů jogurtu místo bývalých 150! Jinde lovím mezi pomazánkami, moje oblíbená opět za solidní cenu. Až doma si všímám: vždyť je ten kelímek nějak prázdný! Bodejť by ne, když je v něm sto gramů místo stopadesáti! Skóre já : obchodníci = 2 : 1.

Slast jednoduchého klikání. Najdu si srovnávač cen, vyberu tu nejnižší a kliknu. Ale kdepak, takhle ne, přátelé! Například ubytování v hotelu. Hledám "domácí mazlíčci vítáni". Je z čeho vybírat a kdybych se spokojil s cenou ve vyhledávači, už bych měl dávno odkliknuto. Nicméně volím formu telefonátu a díky tomu se dozvídám: "Počítáme si za psa příplatek 50 Kč za noc." "Za psa si připočítáváme 150 Kč za noc." "Za psa počítáme na celý pobyt paušál 500." A tak dále. Jinde se zase dozvídám: "Když je to na takhle dlouho, dáme vám slevu." Kdepak jednoduše odkliknout ve srovnávači!

Jiné klikání: vyberu si zboží za nejnižší cenu, přičemž eliminuji weby od pohledu podivné, bez zákaznického ohodnocení. Odolám lákadlu okamžitého odkliknutí a jdu na všechny vybrané varianty. A už se to hrne. Balné, poštovné, poplatek za Zásilkovnu, vyzvednutí zdarma v kamenné prodejně někde v Horní Dolní... Vzpomínám si na závěr Fryntovy básničky o trychtýřích: "Jo, koupit dobrou věc je dneska nesnadno!"

No a teď nás budou zásobovat výhodnými a seriózními nabídkami ještě politické strany, potenciální senátoři a prezidenti. Vzpomeňte na Komenského: "Kdekoli jsi, s kýmkoli jsi, pozor dej!" Jen tak se v tom pralese dá přežít.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář